Archiwalna Strona Urząd Gminy Szczurowa -

2010-06-30
Aktualności / SP Zaborów

Wycieczka do Kazimierza Dolnego

W dniu 17 czerwca 2010 roku 44 uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej im. Władysława Jagiełły w Zaborowie pod opieką swoich nauczycieli wzięło udział w wycieczce turystyczno - krajoznawczej do Kazimierza Dolnego nad Wisłą. Wycieczka była możliwa do zrealizowania dzięki udziałowi Szkoły Podstawowej w Zaborowie w projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki ,,Nauka szansą na lepszą przyszłość”.

Program ten obejmuje wiele działań, których celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Przed wyjazdem uczniowie Kółka Turystyczno - Krajoznawczego opracowali wspólnie z prowadzącym zajęcia Regulamin wycieczki oraz program wycieczki. Regulamin wycieczek w Szkole Podstawowej w Zaborowie będzie przydatny przy organizowaniu kolejnych wycieczek i rajdów w sezonie jesiennym. Program wycieczki okazał się bardzo urozmaicony, bogaty ale również napięty ze względu na długość trasy. Członkowie kółka krok po kroku zaplanowali miejsca zwiedzania oraz opracowali informację o tych miejscach.

Wyjechaliśmy z Zaborowa o godzinie 5:30, po przekroczeniu Wisły przez Koszyce, prastary Nowy Korczyn, Połaniec dotarliśmy do Sandomierza, z którego po krótkim postoju wyruszyliśmy w dalszą podróż. Po drodze podziwialiśmy piękno i wyjątkowość Wyżyny Małopolskiej i Lubelskiej. O godzinie 9:30 dotarliśmy do celu naszej wycieczki. Naszym oczom ukazał się przepiękny Kazimierz Dolny, usadowiony nad Wisłą, strojny w różnorodność krajobrazu i architektury.

Tu z pomocą przewodnika PTTK udaliśmy się na pięciogodzinną  wyprawę. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od przejażdżki statkiem po Wiśle. Następnie zwiedziliśmy  kościół farny św. , klasztor Franciszkański, Muzeum Przyrodnicze, zespół kamienic przy rynku, górę ,, Trzech Krzyży” oraz zabytkowe spichrze.  Przepięknie prezentowały się kazimierskie wąwozy lessowe. Zmęczeni i pełni wrażeń chwilkę odpoczęliśmy na kazimierskim rynku, mając świadomość historii jaka się tu działa w minionych wiekach. Właściwie całą drogę powrotną do Zaborowa słychać było wrażenia uczniów z niezapomnianej i udanej wycieczki, przeplatane piosenkami turystycznymi. Udział szkoły w projekcie POKL pozwolił pięknie połączyć wiedzę teoretyczną z rzeczywistością, w powiązaniu z przyjemnością czynnego wypoczynku i poznawania ojczystej przyrody i historii.

Wyjazd edukacyjno-wakacyjny do Suchej Beskidzkiej

21 czerwca 2010 roku grupa 20 uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej im. Władysława Jagiełły w Zaborowie wyjechała autokarem na kolonię edukacyjno - wakacyjną organizowaną w ramach akcji pomocy osobom poszkodowanym przez tegoroczną powódĽ do Suchej Beskidzkiej. Organizatorem wyjazdy jest Polski Czerwony Krzyż i Małopolskie Kuratorium Oświaty - Delegatura w Tarnowie. Z ramienia Urzędu Gminy akcję wyjazdu koordynowała Pani Jolanta Serwa - kierownik Referatu Organizacyjno-Prawnego i Pani Czesława Cieśla z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczurowej. Koloniści zakwaterowani zostaną w hotelu ,,Monttis” w Suchej Beskidzkiej. Opiekę z ramienia szkoły wypełniać będzie Pani Anna Badzioch. Tą drogą dyrekcja szkoły i rodzice pragną wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyjazdu podziękować za okazane serce i wrażliwość a dzieciom życzyć słońca i radości.

Wyróżnienie w konkursie ,,Katyń Pamiętamy”

Z dużą radością i nie małym zaskoczeniem przyjęliśmy wiadomość od organizatorów konkursu "Katyń. Pamiętamy. Małopolska”, że praca przez nas wysłana "Katyń. Pamiętamy. Małopolska. Zaborów” została nagrodzona wyróżnieniem. Materiał historyczny do pracy zbierał uczeń klasy szóstej Grzegorz Mądrzyk, którego krewny major Jan Cierniak został zamordowany w roku 1940 w Charkowie.

21 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy uroczyście 70 rocznicę Zbrodni Katyńskiej. Po Mszy świętej odprawionej przez księdza proboszcza Piotra Ścipienia w intencji pomordowanych, odbyły się uroczystości w szkole połączone z odsłonięciem pamiątkowej tablicy w holu szkoły i posadzeniem trzech dębów katyńskich na placu szkolnym. W ten sposób społeczność zaborowska uczciła pamięć mjr Jana Cierniaka i kpt. Józefa Majki zamordowanych w Charkowie oraz por. Władysława WoĽniczki zamordowanego w Katyniu.

Na uroczystościach były obecne rodziny zamordowanych przez NKWD; Pani Maria Majka, Pani Olga Murkocińska, Pani Stanisława Mądrzyk z synem Stanisławem oraz Pan Karol Bauer.

Wyróżnienie dla Grzesia Mądrzyka tym bardziej cieszy, że przez całe dziesięciolecia prawda o tej potwornej zbrodni była ukrywana i fałszowana. Niestety ze względu na nękającą nas powódĽ nie mogliśmy odbierać nagrody, na podsumowaniu konkursu, które odbyło się w Nowym Sączu. Nagroda w postaci dyplomu i publikacji Zbrodnia Katyńska została ufundowana przez Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej prof. Janusza Kurtykę, który zginął w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem. Nasz udział w tym konkursie i obchodach rocznicowych jest wyrazem patriotyzmu i poznawania najnowszej historii.