Archiwalna Strona Urząd Gminy Szczurowa - SP Wola Przemykowska: Warszaty doskonalące techniki uczenia się i motywujące do nauki

2014-02-18
Aktualności / SP Wola Przemykowska: Warszaty doskonalące techniki uczenia się i motywujące do nauki

„Tutoring” to temat warsztatów oraz spotkań grupowych, które odbyły się w roku szkolnym 2013/2014 w Publicznej Szkole Podstawowej w Woli Przemykowskiej. Zajęcia miały miejsce w ramach realizowanego przez Powiat Brzeski projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim".
 
Dzięki możliwości uczestniczenia w projekcie, grono pedagogiczne przeprowadziło we wrześniu. diagnozę potrzeb szkoły, co w efekcie pozwoliło na wybranie jednej z 24 ofert doskonalenia zaproponowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie – „Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”. Dla pani dyrektor i nauczycieli z tej szkoły priorytetem jest wdrożenie innowacyjnej metody dydaktyczno-wychowawczej jaką jest tutoring. Jest to metoda szczególnie skuteczna, jeśli chodzi o rozwijanie potencjału dzieci oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy. Tutoring daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji i wychowania: uważność na konkretnego wychowanka i możliwość dostosowania ścieżki rozwoju do jego specyficznej sytuacji. Tutoring jest również znakomitą metodą służącą rozwojowi talentów i mocnych stron.
 
 
W ramach realizacji rocznego planu wspomagania (RPW) wszyscy pedagodzy tej szkoły wzięli udział w pięciu modułowym szkoleniu (25 godz.), które przeprowadzili eksperci ze Szkoły Coachingu Lilianny Kupaj.
 
Zakres programowy spotkań grupowych obejmował:
  • tutoring jako metoda dydaktyczna, czyli etapy wprowadzania tutoringu w szkole, cele tutoringu i osiem reguł wyznaczania ich,
  • tutor jako przywódca,
  • budowanie indywidualnych programów tutorskich i wdrażanie ich.
Natomiast zakres problemowy warsztatów obejmował następujące zagadnienia:
  • metody diagnozowania potencjału ucznia,
  • odkrywanie i wzmacnianie mocnych stron i talentów ucznia,
  • warsztat tutora, czyli talenty i praca na zasobach, uczenie się i motywacja, kreatywne myślenie, tutor w procesie zmiany,
  • komunikacja w tutoringu: couching w pracy tutora, model rozmowy couchingowej,
  • umiejętność zadawania pytań, słuchanie odzwierciedlające.
Profesjonalne szkolenie zostało przeprowadzone przez kompetentnych trenerów, którzy w pełni dopasowali się do potrzeb szkoły i jej pracowników. Zaangażowanie ze strony nauczycieli było bardzo duże, chętnie uczestniczyli w symulacjach, różnego rodzaju ćwiczeniach mających na celu pogłębienie ich kompetencji.
 
Kolejnym etapem realizacji RPW będzie wdrażanie poznanej metody i wykorzystanie wiedzy zdobytej na szkleniu. Na tym etapie wspomagania Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji ma za zadanie pomóc w przełożeniu nowych umiejętności nauczycieli na szkolną praktykę. Aby efekt doskonalenia został osiągnięty w optymalnym stopniu, zaplanowano cykliczne konsultacje grupowe i indywidualne z SORE, jak również konsultacje z ekspertem.

oprac. Magdalena Wojnicka SORE
Archiwalna Strona